12 Jun 2009

MAY 2009 - Yahoo!360

AKHIRNYA..aku habis jugak forward kesemua cerita dlm blog Yahoo!360 aku tu.. so good bye la yek..lepas ni dh memang takleh nk bukak dah blog tu..tinggal kenangan..lepas ni aku memang update kt sini jekla...

ULAT BULU LAAGI..


Ingat tak dulu aku pernah citer pasal 2 ulat bulu..1 utk Ira n 1 lagi utk Damia... ni la gambarnya..still... ulat bulu besar drp orang..kakakaka
Thursday May 21, 2009 - 08:53pm

NUR DAMIA AQEELA
Diperkenalkan kepada semua..ni la satu2 nya sepupu Syakira sebelah Abah dia...kalo sebelah Ummi dia ni, tak muat nk letak dlm blog ni, ada 30 org sepupu semuanya..ni anak Mak Long, muda 2 bulan jek tapi lain tahun.. dia lahir January 2009... dah tembam dh dia nih, kuat menyusu... dari jauh dengar dia telan susu.. hehehe.. semangat sungguh... tapi jarang2 la Ira dapat jumpa Damia sebabnya dok jauh sangat, Labuan sana..huhu..
Thursday May 21, 2009 - 08:48pm


TENGOK MULUTNYER..
...............UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU.....................
Wednesday May 20, 2009 - 07:40pm


HAPPY FAMILY
Ini gambar yg diambil masa konvo adik ipar aku kt Politeknik Port Dikson.. pic ni amik kt PD la kan, 29 April 2009.. berkelah kt situ..n I realise this is d first time amik gambar Abah, Ummi & Ira.. happy family ever after.. Wednesday May 20, 2009 - 07:37pm


PHONE BARU..




Hi there..this is my new phone..Aplle I Phone...love it so much..ciri2 utama yg aku carik is can used dual SIM card on d same time. Coz selama ni aku dok bawak tepon Samsung SGH L760 n my Nokia 2630 tu..leceh.. So this is the phone yg dicari2 selama nih.. pakai 1 jek tpon tp 2 line Maxis & Digi. I baru belajar guna tpon ni, tak lancar lagi sebab tpon ni touchscreen..so sorry la to my frens yg lambat terima my reply..lambat taip daa.. tapi yg bagusnya tpon ni, ianya perlu ketelitian utk menggunakannya, so aku leh avoid guna tpon masa tgh drive. Sebab selalunya masa drive la aku teringat nk tpon orang ni, org tu..n masa tu la terasa nk berSMS..so skang aku leh jadi pemandu yg berhemah..heee...
Monday May 11, 2009 - 02:03am



MAV 6772
Inilah kereta yang banyak berjasa pada aku...aku beli dengan sepupu Hubby..masa tu 2004 sampai 2008..4 tahun aku pakai..tu adik ipar aku selaku model keta nih..
Kat sini aku nk citer sket pasal fobia keta..actually aku amik lesen keta masa kt UUM then aku tak sempat habiskan kt sana, aku sambung lesen tu kt Besut...bila dh dapat aku try la sket2 bawak keta.. n lepas aku bercuti panjang lepas konvo aku gi dok ngan akak aku kt Klang.. carik kerja area sana la.. masa aku dok ngan dia, abang ipar aku ni bagila aku bawak keta Wira dia.. dia ni memang jenis yg berani ajar n supportive dlm mengajar org bawak keta. Nak dijadikan citer, aku dh ok dah bawak keta, 1 petang tu kami ramai2 gi jogging kt taman.. sume ada.. aku, akak, abg ipar n 2 org anaknya..balik dr jogging tu abang aku suh aku yg bawak..mula2 ok la.. aku dok di lane kanan, bawak mantain 70 jek..tetapi tiba2.. ada la sorang mamat india ni.. bawak motor, dengan selamba lajunya memotong keta aku tanpa bagi signal, dia di lane kiri masa tu terus pancung nk ke jalan sebelah sana..apa lagi aku terkejut la..terus tekan minyak... GEDEGANG... aku terasa motor tu dok bawah keta...abang ipar aku menjerit..."Lah..tekan brek.. tekan brek..".. aku dh kalut + gabra + takut + tak dengar apa2 dah.. huuuhhhh... pengalaman yg tak bole aku lupakan..n mamat india tu cedera kt kaki..tapi korang tahula area Klang memang tpt india2 jek..so ramai gang2 dorang dtg kerumun..aku dh gelabah siot.. abg aku ckp dok dlm keta jek, biar dia settle kan.. n masa tu ramai jugak org melayu turun..sebab dorang tengok kejadian tu, bukan aku yg salah.. so dpt settle kt situ, abag ipar aku kasi duit sket kt dia.. aku masih menggigil dlm keta.. keta depan remuk sket..aku bersalah sesangat kt abang ipar aku tu...

Selepas kejadian tu aku jadi fobia nk bawak keta..aku memang tak bawak langsung sehingga la masa tu 'boypren' (hubby I la) aku minta aku beli keta, sebab senang aku nk ke mana2.. n dia yg bagi kata semnagat kt aku, sampai bila aku nk fobia, smpai bila nk simpan jek lesen keta aku tu.. keta tu manual..so aku lagi takut..tapi bila dipikir2 kan aku beli jugak keta kancil tu hah.. lepas tu ooowwhh merempit la aku dengan kancil tu, hilang segala fobia..so aku berterima kasih to my hubby, my abang ipar n kengkawan yg banyak bagi semangat n dorongan kt aku utk belajar bawak keta..thanks yar...
Monday May 11, 2009 - 12:51am

SIAPA NIH

Kenal tak?..ni la muka Abah Ira masa takde jambang n misai.. heheh..muda giler.. hahaha.. payah nk tengok muka versi yg ni nih... heheh..jangan mara Abang yek..gurau2 manja.. ahaks...
Monday May 11, 2009 - 12:26am

DEMAM LAGI

Kesian Syakira..demam lagi..Sabtu lepas 09.05.09 aku gi kat Pakar Kanak-Kanak An Nur (tempat aku check up masa mengandung dulu)..check Ira, kotla ada jangkitan ke apa ke.. sebabnya time malam jek badan dia panas semacam jek, panas sejuk panas sejuk.. maklumlah first baby, mana ada pengalaman.. bila check, doc kata tekak dia dh merah, paru2 dia mcm ada gangguan sket.. so doc kasi ubat demam (kena bagi even dia tak demam pun), antibiotik(ni kena bagi sampai seminggu, kasi habis then kena buang takleh simpan dah) n batuk+selsema (ni ubat yg payah sket Ira nk telan). Balik jek aku bagi Ira makan ubat tu guna picagari..ok la, dia pandai jugak makan ubat
Yang kelakar kan..doc tu confuse sangat bila tengok CD yg aku pakaikan kt Ira.. dia tak penah tengok.. hehhe.. soalan dia "ni lampin ker?..eh lampin ker suar? tak penah tengok pun"..n dia banyak tanya la pasal CD tu.. aku citer la sket2 sebab faktor utama ke sana nk check Ira bukan nk citer pasal CD.. aku sengeh jek, rupanya doc pun tak tahu pasal CD nih..n yg lagi kelakar banyak kali dia tanya aku "Ni anak ke bape?"..adalah dlm 4 kali dia tanya..dia kata "Yeke.. macam dh banyak anak, tahu banyak benda nih.."..hehehe...kembang hidung aku..ahaks..

Hope betul la ramai orang kata demam Ira ni sebab nk meniarap (memang skang ni dia dh pandai terbalik cuma tak reti nk angkat kepala dia jek)..tido pun tersenget camtu.. lena plak dia tido, bila aku terlentangkan dia , terjaga plak..aku bukan apa, kesian tengok dia kot lenguh dok menyenget camtu..lupa plak nk amik gambar dia tido senget kan..ntla..lain kali
May 11, 2009 - 12:19am


COMEL..

Hi semua...My name is SYAKIRA FAIZ..I'm proud to say that I LOVE MY ABAH & UMMI ! ...................... Thursday May 7, 2009 - 01:47am

RUTIN
Boringla dok opis..mm..meh aku nk citer sket pasal penggunaan dan macamane aku uruskan CD aku..Kat atas tu nampak tak tong biru tu?.. haa tu actually paper bin, tapi sebab comel n sesuai utk kuletakkan CD ku, aku belinya dgn harga RM10 sahaja, offer kt Tesco haritu..

Skang ni jadual Ira dh lain. Kalo dulu dia dimandikan pagi dlm kul 9.00-9.30pg n kul 5.30 ptg, then aku amik takyah mandikan dah. Tapi skang kt Taska dia dimandikan pagi kul 9.30pg n ptg kul 3.00 ptg..so lepas keje aku amik dia n kena mandikan utk mlm plak, sebab Ira ni kuat berpeluh. Kenalah selesa kalo nk tido..

Setiap hari dlm kul 6.30-7.00ptg aku mandikan dia n aku pakaikan CD1. Then dlm kul 10.30-11.00 mlm aku tukar CD2 sebelum aku angkat dia masuk bilik tido.. bangun pepagi jek aku tukarkan lampin dia, CD3 dlm kul 6.00pg. Aku hantar taska kul 9.00pg n dia akan pakai CD4 lepas mandi. Kul 12.00 tghari tukar lagi CD5, last masa mandi petang kul 3.00ptg, CD6..so penggunaan CD dlm 1 hari adalah 6.. kalo dia buat 'kueh', tambah la lagi.. penggunaan CD adalah dalam 3-4 jam.. kalo pakai lelama pun punggung Ira so far takde rashes ..cuma kalo kencing banyak, hancing la bau dia..hee..n baby rimas la..

Aku pesan kat taska tu (maklumla aku satu2 nya yg pakaikn CD utk baby), tak kira basah ke kering ke, kul 12 tghari tukar jek..kiranya 3 jam sekali la Ira ditukarkan lampin. Tak kesah, kan bole basuh..tu part yg best tu.. kita perlu pentingkan keselesaan baby rather than duit kita kan?.. sebab kekadang ada jugak ibu bapa yg sayang nk bukak dispo, sebab kan mahal.. so baby pakaila dispo berjam2 lama, sampai melecet punggung.. kesian kan..

Semua CD tu aku kumpul dlm tong biru tu, mlmnya aku basuh guna mesin la..n aku sidai bawah kipas... besoknya dh kering n still guna CD yg sama, cuma tukar2 kaler jek la. Aku bekalkan 4 CD kt taska. So itulah rutin aku everyday..

Yang bestnya kat taska tu ramai ibu2 yg sediakan susu badan..so takde masalah la dorang nk handle susu2 tu, dh expert. Ramai jugak yg bf nih. Suka aku.....warmer pun aku takyah letak sana, leh aku pakai kt umah jek..
Thursday May 7, 2009 - 01:36am

DEMAM
Kesian diee...mggu lepas Ira demam...selama 5 bulan, this is d first time dia demam.. badan dia panas sangat.. tu yang aku beli cool fever letak kt kepala dia. gi klinik, doc just bagi ubat panadol yg syrup tu n ubat batuk sekali. Balik umah aku bagi dia makan guna picagari tu then aku terus bedung dia..lama dia tido..n alhamdulillah kebah sket..tapi demam dia ni kejap sejuk kejap panas..dlm 3 hari jugakla...n semalam dia panas lagi plus selsema plak..musim demam kot... dia start demam masa kt umah pengasuh. Memula si Sufi demam, jangkit kt Dhiya n kat Ira plak..tapi ok apa..5 bulan baru sekali demam. Kalo tak sakit langsung tipu la kan..so hope my lovely princess akan sihat..amin.
Thursday May 7, 2009 - 01:05am


LAGU WAJIB
A B C D E F G

H I J K L M N O P

Q R S T U V

W X Y and Z

Now I know my A B C

Tell me what you think of me..
nila lagu abah Ira nyanyikan tiap2 hari bila balik keje.. Ira memang suka dengar orang nyanyi.. sengih jek.. mungkin suara abah n ummi dia sedap kot..ahaks..
Wednesday May 6, 2009 - 08:24pm


TASKA..
Harini pada 3 May 2009, buat pertama kali Ira melangkah kaki ke Taska Suffian. Aku daftar kan dia pagi tadi..dekat jek dgn rumah, otw gi keje. Sebelum ni dia dgn pengasuh jek, 1 apartment dgn aku. Aku hantar naik lift turun lift jek. Tapi hari ni Ira kena naik keta la, dlm 5 minit la ke sana. Tadi cam sedih gak tinggalkan dia.. yerla first time. sebelum ni kt umah pengasuh ada 2 org member jek, tapi tadi.. huhhh.. hingar bingar. Biasala, tempat kanak2.. Risau bukan apa, yerla tempat baru, penjaga baru dn environment baru..takut jugak kalo dia menangis ke, meragam ke..kat opis dok teringat dia jek...

Tapi tadi aku dapat panggilan dari Taska..dia bertanyakan pasal makanan Ira, then aku tanya la sekali Ira cmne?..dia kata ok jek, lepas mandi dia minum susu then terus tido, guna bouncer dia tu..dorang ckp enjut sikit jek, dah lelap.. alhamdulillah.. senangla dia serasi kalo camtu. Pagi2 tadi dh pesan kt dia.."dok Taska elok2 yek, jgn meragam, kalo nk tido tido jek, takyah hirau bunyi bising2..".. dengar kata rupanya si Ira nih.. caaayang anak Ummi..
Monday May 4, 2009 - 12:42am


PENJIMATAN..

Inilah dia diaper disposable Ira sebelum ni. Masa kecik2 aku belikan dia brand Carina RM25.90 size S-81 keping. Bila dh besar beli Hey Baby plak RM27.90 size M-72 keping. Size M ni sempat beli 1 pek jek, lepas tu aku dh pakai cd. Tp haritu aku gi Giant, urgent needed, so beli la yg 48keping tu..tapi setakat ni pakai sekeping jek. 3 hari lepas aku balik kampung dan aku berjaya tak pakai langsung dispo... yess.. berjaya..!..kt kg senang, basuh, then sidai kena matahari, kejap jek kering..kt umah aku guna kipas lambat sket la, semalaman baru kering...

Ni aku nk buat pengiraan, dan korang tengok penjimatannya ok..

DISPO : 1 hari dlm 5 keping pakai...5 x 7 hari x 4 mggu = 140 keping dlm sebulan means kena beli dispo size M 2 pek (74 kpg x 2 = 148 kpg) = RM27.90 x 2 = RM55.80. RM55.80 x 12 bulan = RM669.60 setahun x 2 tahun = RM1339.20

CLOTH DIAPER : cd yg aku dh ada RM233 x 2 set + RM39 = RM505 iaitu 11 keping utk digunakan sehingga umur 2 tahun atau lebih..dan bole digunakan utk adik2 nya nt... (insya Allah)..

PENJIMATAN : RM1339.20 - RM505 = RM834.20...WOOWWW.... even kalo aku beli lagi 1 set pun aku masih lagi untung sebanyak RM834.20 - RM233 = RM601.20

Bahagia giler tengok angka dia kan..mm..so sesapa yg nk berjimat silalah pilih Cloth Diaper utk anak kesayangan anda..
Sunday May 3, 2009 - 09:32pm


Photo Albums at WiddlyTinks.com

Scrapbook at WiddlyTinks.com