10 Jun 2009

JAN 2009 - Yahoo!360

KELAHIRAN..
Alhamdulillah..

Tanggal 18.11.2008 tepat jam 11.34 pagi aku melahirkan seorang bayi perempuan yang comel yang diberi nama SYAKIRA FAIZ.

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan aku bersalin secara normal. Aku mula sakit perut pada pukul 2 pagi, sebab lain macam. Aku agak2 la..mungkin ini tanda2 sakit bersalin sebab yerla aku kan first time. Tapi takpe, aku tido balik sebab sakit kejap jek. Then terjaga kul 3 pagi, sakit lagi..4 pagi..5 pagi... n i realise that mmg doc kata mula2 sejam sekali sakit lepas tu akan kerap.. tapi mcm tak percaya, aku gi toilet kot2 la sakit perut lain, tapi masih sakit lagi...dari kul 5pagi ke 6 pagi sakit makin kerap...n aku dah tak tahan...n last aku gi toilet.. ada darah..kompem aku nk beranak..terus aku mandi n bersiap2 ke hospital. Sempat lagi aku makan sekeping roti dlm keta..hehe..

Husband aku terus hantar aku ke Hospital Serdang. Sampai sana dalam kul 7 pagi..check in sume then nurse suruh aku masuk. Salin baju, tanggalkan brg kemas n dia suh aku dok atas katil. Sebelum tu dia dh masukkan aku ubat berak, kuarkan sume yg tak patut. Kat katil tu dia pakai kan aku alat utk mendengar jantung baby. Bila doc check bukaan aku dah 3 cm.. Kuat sgt degupan jantung baby. Aku berbaring kat situ sampai kul 9 pagi lebih. Kesakitan tu takleh nk cerita, bila dia dtg memulas tu..aduh sakitnyer...Then kemudian doc dtg lagi, dia kata dia nk tolong aku cepatkan proses..dia terus pecahkan air ketuban aku ..masa tu bukaan dh sampai 5 cm..aku tunggu dlm kesakitan. Tak lama selepas tu dia alihkan aku ke katil lain n bawa aku ke bilik bersalin...

Aku ditinggalkan seorang diri, kesakitan makin terasa. Then masa nurse datang aku mintak tolong dia bagi ubat tahan sakit, so dia suntik aku..tapi still tak dapat menghilangkan kesakitan tadi. Nurse tu suruh aku sedut pam utk aku bernafas bila rasa sakit. Kurang la sikit rasa sakit.. Bukaan dah 7 cm, husband aku masuk siap pakai uniform lagi..heheh..dia dtg menenangkan aku..Tapi actually aku tak sedar pun bila dia masuk, aku dh separuh lali dh dn dlm keletihan menahan sakit. Sedar2 husband dh ada kt sebelah kanan aku.

Kesakitan yg dirasai hanya Allah saja yg tahu. Dah dekat2 nk beranak tu laaaaagi sakit. Sambil menahan sakit, aku terdengar nurse kata "dah 10cm ni, bole nk beranak ni"...terus dia angkat kaki aku dan dia suruh aku push... aku cuba..tapi tak berjaya...aku dh letih masa tu, dn tak pandai pun yek...tapi dlm kesakitann tu aku terdengar nurse tu ckp

"jamilah, awak tak bole buat mcm ni, nt anak awak tak keluar"..

mendengar jek dia kata nt anak tak keluar, aku dgn bersemangat waja push (mcm nk buang air besar tu) dgn sekuat hati..then nurse kata "pandai..pandai...push lagi..kepala dh nampak ni"..aku push lagi..""kepala dh kuar.. push lagi.." then bila kesekelian kali push, aku terasa satu benda besar keluar..fuuuhhh...lega rasanya... badan dia dh keluar...alhamdulillah..

Sementara nurse tu bersihkan baby, aku terasa sakit lagi. Aku tanya kt nurse tu, dia kata memangla sebab uri tak keluar lagi. Then nurse tu dtg dgn baby, dia letak baby atas dada aku...

Ya Allah..tak tahu nk kata apa..perasaan terharu, gembira, bersyukur...sume bercampur baur...nk menangis pun ada..alhamdulillah sumenya dah selesai. Baby siap berak lagi atas badan aku..heheh...selepas tu proses menjahit pun bermula..sakit jugak tapi nurse tu mainkan peranan, borak dgn aku..so kurang sikit kesakitan...

Sepanjang proses kelahiran ni aku tak lupa gunakan cara pernafasan yg diajar oleh doc masa aku gi kelas pranatal haritu.. Sangat berguna n aku jugak tak lepas daripada membaca Al fatihah..bila sakit jek aku baca Al Fatihah utk menahan kesakitan..memang banyak membantu sebab kita ingat kt allah. Kalo orang yg tak tahan sakit tu dan tak sabar memang bole naik gila menahan sakit..tapi alhamdulillah aku dapat melalui sume ini dengan tenang.

So aku dah pun merasai kesakitan utk bersalin. dulu aku hanya dengar cerita jek, macam2 la orang cerita. Cerita2 yang tak sedap didengar pasal hospital kerajaan ni dan mcm2 la. Tapi alhamdulillah sumenya berjalan lancar dan aku berterima kasih kepada nurse yg bertanggungjawab menolong aku dan juga pihak hospital. Cuma masa selepas bersalin tu kena tunggu bilik lama sikit sebab pesakit yg sebelum tu tak kuar lagi. Tapi itu biasa la..ramai yg nk beranak kt hospital kerajaan ni kan.

Dan buat suami ku yang tersayang, terima kasih tak terhingga kerana banyak membantu sewaktu proses kelahiran. Thanks abang..Memang suara suami banyak membantu..bagi semangat dan juga dapat menenangkan diri kita. So mana2 husband yg takut nk masuk wad bersalin tu, fikirkan lah tentang isteri yg tengah berperang utk melahirkan zuriat sendiri.

Kla..perut aku pun dh lapar ni, minta di isi..gi makan dulu la..adios
Tuesday January 20, 2009 - 08:40pm
Photo Albums at WiddlyTinks.com

Scrapbook at WiddlyTinks.com